Perbuatan ‘troll’ Dilarang Dalam Islam: Mufti Wilayah

Perbuatan ‘troll’ Dilarang Dalam Islam: Mufti Wilayah - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: Perbuatan ‘troll’ Dilarang Dalam Islam: Mufti Wilayah, dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Islami, Artikel Kabar, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : Perbuatan ‘troll’ Dilarang Dalam Islam: Mufti Wilayah
link : Perbuatan ‘troll’ Dilarang Dalam Islam: Mufti Wilayah

Baca juga


Perbuatan ‘troll’ Dilarang Dalam Islam: Mufti Wilayah


BANGI, 20 Rabiulakhir 1440H, Jumaat – Perbuatan ‘troll’ atau sindiran yang membawa ciri-ciri menyalahi hukum syarak adalah dilarang dan boleh membawa kepada dosa.

Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, ‘internet trolling’ yang dilakukan pada masa kini bukan sahaja dalam bentuk mesej bertulis, tetapi adakalanya dilakonkan dalam bentuk klip video pendek dan gambar yang diubahsuai berserta dialog yang dicipta sendiri menggunakan aplikasi tertentu.

“Kebanyakannya didapati mengandungi unsur menghina, memperlekeh, menyindir, mengejek nama, tubuh badan dan perilaku, menghasut, menyebarkan pendustaan, membangkitkan permusuhan, menyemai kebencian dan menjatuhkan maruah individu yang menjadi mangsa troll.  
“Jika begini yang dimaksudkan dengan troll, maka ia jelas bertentangan dengan akhlak dan adab Islam. Bahkan amat jauh sekali daripada sifat seorang mukmin yang beriman kepada Allah SWT dan hari akhirat,” katanya dalam siri Al-Kafi yang disiarkan di laman web rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Beliau menegaskan, seseorang tidak sepatutnya bersikap tidak bertanggungjawab dengan melontarkan apa sahaja yang mahu dikatakan atau dikongsikan tanpa berhati-hati.

“Mungkin ia menyangkakan itu remeh tetapi di sisi Allah SWT ia amat berat,” katanya.

Justeru, Dr Zulkifli menyeru seluruh komuniti netizen, agar bertakwa kepada Allah SWT dengan sebenar-benar takwa.

“Berakhlaklah dengan akhlak Islam di mana pun keberadaan kita walaupun di alam maya. Jangan dilupa bahawa setiap gerak geri kita ada saksi yang sedang memerhatikan.
“Biarpun ia bukan percakapan lidah, tapi tangan yang menulis, berkongsi dan menyebarkan, namun yakinlah bahawa ia sendiri kelak akan menjadi saksi atas apa yang diperbuat,” katanya.
Komentar Facebook


Sobat baru saja selesai membaca :

Perbuatan ‘troll’ Dilarang Dalam Islam: Mufti Wilayah

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang Perbuatan ‘troll’ Dilarang Dalam Islam: Mufti Wilayah dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: Perbuatan ‘troll’ Dilarang Dalam Islam: Mufti Wilayah link yang gunakan: https://cepotpost.blogspot.com/2018/12/perbuatan-troll-dilarang-dalam-islam.html

Subscribe to receive free email updates: