Itu 'Bar Ribbon', Bukan Darjah Kebesaranlah..

Itu 'Bar Ribbon', Bukan Darjah Kebesaranlah.. - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: Itu 'Bar Ribbon', Bukan Darjah Kebesaranlah.., dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Berita, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : Itu 'Bar Ribbon', Bukan Darjah Kebesaranlah..
link : Itu 'Bar Ribbon', Bukan Darjah Kebesaranlah..

Baca juga


Itu 'Bar Ribbon', Bukan Darjah Kebesaranlah..


Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Latheefa Koya hari ini menjelaskan ‘bar ribbon’ tidak harus dikelirukan dengan pingat atau darjah kebesaran yang dianugerahkan pihak istana.

Beliau berkata, ‘bar ribbon’ yang dikepilkan pada pakaian seragamnya adalah berdasarkan Perintah Tetap Ketua Pesuruhjaya SPRM Bab A (Dasar), Bil 1 Tahun 2012, yang mengarahkan bahawa seseorang Ketua Pesuruhjaya berdasarkan jawatannya dikehendaki memakai ‘bar ribbon’ seperti yang disenaraikan.

Bagaimanapun katanya, terdapat sedikit kekhilafan dalam ‘bar ribbon’ terbabit yang sudah diperbetulkan.

“’Bar ribbon’ ini tidak harus dikelirukan dengan pingat atau darjah kebesaran yang dikurniakan dari pihak Istana, sama ada di peringkat Persekutuan mahupun negeri.

“Butiran lain di atas baju seragam saya adalah lencana-lencana pangkat yang mana saya dikehendaki memakainya selaku Ketua Pesuruhjaya dan adalah berdasarkan perintah tetap,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Mengakui beliau baru belajar mengenai lencana pangkat, ‘bar ribbon’ dan pemakaian seragam SPRM, Latheefa berkata, pihaknya berterima kasih di atas ‘minat’ ditunjukkan pihak tertentu terhadap pakaian seragam dipakainya itu.

“Keutamaan saya sejak mengambil alih tugas (Ketua Pesuruhjaya SPRM) adalah kes rasuah yang serius dan bukanlah butiran pemakaian seragam saya,” katanya.

Semalam, Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Lokman Noor Adam mempersoalkan bagaimana Latheefa boleh memakai banyak butiran pada pakaian seragamnya, sedangkan beliau baru sebulan memegang jawatan itu dan menuntut penjelasan diberikan mengenainya.

Selain Lokman, perkara sama turut disuarakan Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa yang meminta SPRM memperincikan bintang kebesaran pada pakaian seragam dipakai Latheefa.

Pertikaian itu tercetus selepas gambar Latheefa yang memakai pakaian seragam Ketua Pesuruhjaya SPRM menghadiri majlis perbarisan hormat anggota agensi itu, tular di media sosial lapor Berita Harian





Sobat baru saja selesai membaca :

Itu 'Bar Ribbon', Bukan Darjah Kebesaranlah..

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang Itu 'Bar Ribbon', Bukan Darjah Kebesaranlah.. dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: Itu 'Bar Ribbon', Bukan Darjah Kebesaranlah.. link yang gunakan: http://cepotpost.blogspot.com/2019/07/itu-bar-ribbon-bukan-darjah-kebesaranlah.html

Subscribe to receive free email updates: