30 Dibunuh Tentera Myanmar.. Pejuang Atau Rakyat Islam Rohingya?

30 Dibunuh Tentera Myanmar.. Pejuang Atau Rakyat Islam Rohingya? - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: 30 Dibunuh Tentera Myanmar.. Pejuang Atau Rakyat Islam Rohingya?, dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Islami, Artikel Kabar, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : 30 Dibunuh Tentera Myanmar.. Pejuang Atau Rakyat Islam Rohingya?
link : 30 Dibunuh Tentera Myanmar.. Pejuang Atau Rakyat Islam Rohingya?

Baca juga


30 Dibunuh Tentera Myanmar.. Pejuang Atau Rakyat Islam Rohingya?

Hasil carian imej untuk Bunuh rakyat rohingya

TAUNGGYI, Myanmar – Tentera Myanmar membunuh kira-kira 30 pejuang kumpulan pemisah etnik Islam Rohingya, lapor media tempatan semalam ketika konflik di Rakhine Utara memuncak sejak pertempuran tercetus sebulan lalu.
Beberapa pemerhati dan diplomat berkata, pembunuhan di Negeri Rakhine pada hujung minggu lalu itu memusnahkan harapan untuk mencapai penyelesaian segera bagi menamatkan pertempuran dan memulihkan hubungan komuniti.
Ramai anggota tentera dikerahkan ke kawasan Maungdaw di sempadan Myanmar dan Bangladesh di Rakhine Utara selepas sembilan anggota polis maut dalam serangan terancang ke atas tiga pos sempadan pada 9 Oktober lalu.
Pasukan keselamatan menutup kawasan itu yang didiami oleh etnik Islam Rohingnya bagi melakukan operasi pembersihan.
Media rasmi Myanmar melaporkan, banyak nyawa melayang sepanjang pertempuran hujung minggu lalu, manakala jumlah sebenar kematian tidak dapat dipastikan tetapi termasuk 28 penyerang dan dua askar.
Angka itu menjadikan bilangan pejuang etnik Rohingya yang maut sejak 9 Oktober lalu me­ningkat kepada lebih 60 orang di samping 17 askar Myanmar, demikian menurut anggaran agensi berita Reuters berdasarkan laporan media rasmi Myanmar.
Kelmarin pihak tentera membunuh sekurang-kurangnya 19 orang selepas diserang oleh sekumpulan lelaki yang bersenjatakan belantan dan kapak, lapor akhbar rasmi Global New Lights of Myanmar.
Pada Sabtu lepas, tentera Myanmar membunuh enam orang dan meminta bantuan helikopter tempur.
Myanmar memiliki 1.1 juta etnik Islam Rohingya yang majoritinya menetap di Rakhine Utara tetapi hak kewarganegaraan mereka dinafikan.
Penduduk Myanmar yang majoritinya beragama Buddha menganggap etnik Rohingya sebagai pendatang tanpa izin dari Bangladesh. – Reuters

Hasil carian imej untuk Bunuh rakyat rohingya

Sebahagian wanita Rohingya, beratur ketika ingin mengambil sarapan
Sebahagian wanita Rohingya, beratur ketika ingin mengambil sarapan di kem pelarian sementara di Kampung Kuala Cangkoi di Lhoksukon, Aceh, Indonesia. REUTERS -  

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Membunuh rakyat atau membunuh pejuang? Hal ini perlu diteliti..


Sobat baru saja selesai membaca :

30 Dibunuh Tentera Myanmar.. Pejuang Atau Rakyat Islam Rohingya?

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang 30 Dibunuh Tentera Myanmar.. Pejuang Atau Rakyat Islam Rohingya? dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: 30 Dibunuh Tentera Myanmar.. Pejuang Atau Rakyat Islam Rohingya? link yang gunakan: http://cepotpost.blogspot.com/2016/11/30-dibunuh-tentera-myanmar-pejuang-atau.html

Subscribe to receive free email updates: