Zahid Tidak Benar BN Serah Jawatan KM Sabah Kepada Parti Lain.. Tapi...

Zahid Tidak Benar BN Serah Jawatan KM Sabah Kepada Parti Lain.. Tapi... - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: Zahid Tidak Benar BN Serah Jawatan KM Sabah Kepada Parti Lain.. Tapi..., dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Berita, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : Zahid Tidak Benar BN Serah Jawatan KM Sabah Kepada Parti Lain.. Tapi...
link : Zahid Tidak Benar BN Serah Jawatan KM Sabah Kepada Parti Lain.. Tapi...

Baca juga


Zahid Tidak Benar BN Serah Jawatan KM Sabah Kepada Parti Lain.. Tapi...

 


Pengerusi Barisan Nasional (BN) Ahmad Zahid Hamidi berkata, bekas gabungan kerajaan itu tidak bersedia untuk menyerahkan jawatan ketua menteri Sabah kepada parti lain.

<!--more-->Menurut laporan akhbar The Star, Zahid berkata, beliau telah menulis surat kepada Yang di-Pertua Negeri Sabah Juhar Mahiruddin mencadangkan Pengerusi BN Sabah Bung Moktar Radin sebagai ketua menteri negeri itu yang baru.

Beliau berkata, telah 2 kali BN memberi ruang kepada PPBM, iaitu membenarkannya menjadi perdana menteri dan menteri besar Perak walaupun ia (BN) mempunyai wakil lebih ramai.

Katanya, di Perak, Umno mempunyai 25 ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) berbanding PPBM 4 kerusi, namun Umno bersetuju melantik Ahmad Faizal Azumu sebagai ketua menteri.

Selain itu katanya, Umno dan GPS juga bersetuju Muhyiddin Yassin dilantik sebagai perdana menteri walaupun PPBM tidak mempunyai anggota Parlimen paling ramai.

“Bagi kita, sekiranya (Adun) BN tidak dilantik sebagai ketua menteri Sabah, maka kos ke atas Barisan pada masa depan menjadi terlalu besar untuk ditanggung.

“Kajian kami menunjukkan kesan ke atas Barisan tidak baik. Saya tidak bersetuju Bung mengalah kepada orang lain di luar Barisan untuk jawatan ketua menteri. Tidak,” kata Zahid menurut laporan itu lapor FMT

Tapi...

Kebuntuan antara BN dan Perikatan Nasional (PN) Sabah selesai apabila Pengerusi Bersatu Sabah Hajiji Mohd Noor dipilih untuk menjadi ketua menteri baru Sabah.

Gabungan Rakyat Sabah - merangkumi BN, PN dan Parti Bersatu Sabah (PBS) - mencapai konsensus itu hari ini, dua hari selepas menang dalam pilihan raya negeri.

Perkara itu diumumkan Hajiji sendiri dalam satu sidang media bersama Pengerusi BN Sabah Bung Moktar Radin di sebuah hotel di Kota Kinabalu, yang menjadi bilik gerakan PN ketika PRN.

"Kami telah setuju sebulat suara untuk menamakan saya sebagai ketua menteri Sabah," kata Hajiji lapor MalaysiaKini


Hmmm... tak laku rupanya cakap Zahid tu... 



Sobat baru saja selesai membaca :

Zahid Tidak Benar BN Serah Jawatan KM Sabah Kepada Parti Lain.. Tapi...

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang Zahid Tidak Benar BN Serah Jawatan KM Sabah Kepada Parti Lain.. Tapi... dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: Zahid Tidak Benar BN Serah Jawatan KM Sabah Kepada Parti Lain.. Tapi... link yang gunakan: https://cepotpost.blogspot.com/2020/09/zahid-tidak-benar-bn-serah-jawatan-km.html

Subscribe to receive free email updates: