#MansuhTouchNGo Mula Penuhi Laman Twitter

#MansuhTouchNGo Mula Penuhi Laman Twitter - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: #MansuhTouchNGo Mula Penuhi Laman Twitter, dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Berita, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : #MansuhTouchNGo Mula Penuhi Laman Twitter
link : #MansuhTouchNGo Mula Penuhi Laman Twitter

Baca juga


#MansuhTouchNGo Mula Penuhi Laman Twitter


Dengan alasan membantu melancarkan perjalanan pelanggan serta mengurangkan kesesakan di plaza tol ketika keluar dari lebuh raya, Bermula 5 November 2019, PLUS Malaysia Berhad memutuskan untuk menutup perkhidmatan tambah nilai Touch ‘n Go (TnG) di semua lorong keluar di plaza tol di lebuh raya seliaannya.

Bagaimanapun, langkah ini nampaknya memberi pelbagai reaksi netizen kerana ia dianggap lebih menyusahkan orang ramai untuk mencari pusat tambah nilai yang disediakan oleh TnG jika dalam situasi terdesak.

Oleh sebab itu, netizen telah melancarkan kempen bagi menghapuskan sistem TnG yang dianggap tidak lagi sesuai digunakan dan menyusahkan serta perlu caj tambahan apabila ingin menambah nilai. Kempen #MansuhTouchNGO kini menjadi trending di Twitter sejak semalam.

Sebelum ini, PLUS mahu menggunakan sistem RFID yang membolehkan pengguna membayar melalui TnG dan kad kredit atau kad kredit, tetapi tidak disenangi oleh CIMB Group Holdings Berhad yang memiliki pegangan saham majoriti 52% TnG.

Pengenalan sistem RFID oleh PLUS dikatakan telah melanggar perjanjian konsesi yang telah dimeterai sejak 1998.

Sistem RFID TnG mempunyai sambungan dengan e-dompet Touch ‘n Go, manakala sistem RFID PLUS menggunakan kad debit dan kredit pengguna dengan melakukan pembayar tol secara terus dari akaun bank mereka.

Justeru, pengguna membantah dan mempersoalkan mengapa tidak menggunakan kaedah lain seperti Pay Wave yang tidak membabitkan bayaran tambahan berbanding kaedah sekarang.

Dengan pelancaran kempen ini di media sosial, netizen berharap kerajaan mengambil tindakan terhadap syarikat terbabit yang mengamalkan monopoli dan tidak menghiraukan kemaslahatan pengguna... sumber laporan dari SINI

Menariknya isu mengenai Touch n Go' yang dibangkitkan oleh Netizen ini didengar dan dibawa ke Parlimen oleh Ahli Parlimen Pembangkang iaitu dari MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Mungkin sebab Ahli Parlimen dari Pakatan Harapan sedang sibuk memikirkan isu mengenai PM8 kot.. jadi tak sempat nak fikir hal yang melibatkan kepentingan rakyat ni..

Dan dijawab oleh Timbalan Menteri KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Chong Chieng Jen

KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menjelaskan Touch ‘n Go bukanlah suatu monopoli, sebaliknya banyak lagi pemain lain yang beroperasi di pasaran dompet digital (e-wallet) tempatan. 
Timbalan Menterinya Chong Chieng Jen berkata, antaranya MCash, Boost, GrabPay dan Alipay malah, senarai penuh pemegang lesen e-wallet turut dipamer di laman web Bank Negara Malaysia (BNM). 
Beliau berkata, mengikut undang-undang sedia ada mengikut Seksyen 10 Akta Persaingan 2010, monopoli boleh dikategorikan sebagai satu kesalahan jika menghalang kemasukan pemain lain dalam pasaran. 
“Kami mendapati khidmat Touch ‘n Go dilihat sebagai pemudah cara kepada alternatif menggunakan tunai. Ini bermaksud pengguna diberi pilihan sama ada untuk menggunakan Touch ‘n Go sebagai kaedah pembayaran atau tidak,” katanya pada sesi soal jawab lisan di sidang Dewan Rakyat, hari ini. 
Beliau menjawab soalan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) berhubung tindakan kerajaan untuk mengekang monopoli penggunaan kad Touch ‘n Go memandangkan caj tambahan 10 peratus dikenakan di tempat letak kereta dan caj 50 sen bagi setiap kali tambah nilai. 
Mengulas lanjut, Chong berkata, caj tambahan sebanyak 10 peratus yang dikenakan itu adalah caj yang dikenakan hanya di tempat yang mana perkhidmatan pembayaran tiket menggunakan kad Touch ‘n Go dan tunai disediakan pada masa yang sama. 
“Bagaimanapun, di kawasan tempat kereta yang hanya terdapat infrastruktur Touch ‘n Go sebagai kaedah pembayaran, tiada caj tambahan akan dikenakan. 
“Selain itu, saya dimaklumkan Touch ‘n Go akan memastikan semua kontrak baharu atau pembaharuan kontrak pada masa depan tidak mengenakan sebarang surcaj yang berasaskan kadar diskaun peniaga (MDR) manakala, kontrak sedia ada yang berasaskan surcaj akan tamat tempoh secara berperingkat. 
“Saya ingin jelaskan bahawa polisi caj 10 peratus ini diwarisi daripada kerajaan terdahulu dan sekarang kita (Pakatan Harapan) akan menghapuskan kos tambahan itu,” katanya. 
Bagi isu caj 50 sen tambah nilai Touch ‘n Go pula katanya, syarikat itu menyediakan 11,168 lokasi tambah nilai di seluruh negara malah, tambah nilai tanpa apa-apa bayaran boleh dilakukan di beberapa lokasi seperti TNG Spot dan kedai runcit seperti Watsons, Guardian, Tesco, KK Mart dan Caring Pharmacy. 
“Secara keseluruhan sebanyak 2,880 lokasi tambah nilai disediakan tanpa apa-apa caj di seluruh negara. Terpulang kepada pengguna untuk melakukan tambah nilai di lokasi berkenaan atau di tempat yang mengenakan caj tambahan sebanyak 50 sen,” katanya. 
Bagaimanapun, katanya, pengeluar wang elektronik dikehendaki mematuhi beberapa prinsip panduan yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM) khususnya dalam mengenakan fi (caj) ke atas produk dan perkhidmatan yang ditawarkan lapor MyMetro



Sobat baru saja selesai membaca :

#MansuhTouchNGo Mula Penuhi Laman Twitter

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang #MansuhTouchNGo Mula Penuhi Laman Twitter dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: #MansuhTouchNGo Mula Penuhi Laman Twitter link yang gunakan: https://cepotpost.blogspot.com/2019/11/mansuhtouchngo-mula-penuhi-laman-twitter.html

Subscribe to receive free email updates: