Gagal Tunai Janji Punca PH Dilabel ‘Kaki Kencing’

Gagal Tunai Janji Punca PH Dilabel ‘Kaki Kencing’ - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: Gagal Tunai Janji Punca PH Dilabel ‘Kaki Kencing’, dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Berita, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : Gagal Tunai Janji Punca PH Dilabel ‘Kaki Kencing’
link : Gagal Tunai Janji Punca PH Dilabel ‘Kaki Kencing’

Baca juga


Gagal Tunai Janji Punca PH Dilabel ‘Kaki Kencing’


Wakil rakyat pembangkang memuji Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Eng atas keberaniannya menegur kerajaan Pakatan Harapan gagal menunaikan janji sebagai punca gabungan parti pemerintah itu digelar penipu dan kalah dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai.

Wakil rakyat DAP itu berkata, antara janji dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 yang gagal ditunaikan PH ialah menutup kilang Lynas di Kuantan, Pahang.

“Kita kalah teruk di Tanjung Piai mengapa? Sebab kerajaan ini tidak memenuhi janji manifesto, salah satu yang relevan di kementerian ini berhubung isu Lynas. Sebelum PRU, PH janji nak batalkan Lynas dan hantar balik sisa ke negara asal, jadi apa telah dibuat?

“Menteri jangan main perkataan di dalam manifesto tidak sebut isu Lynas, jangan main-mainkan pengundi. PH sebelum PRU kata kita menang, esok batalkan Lynas.

“Sekarang (hampir) 2 tahun, kilang Lynas masih ada. Menteri-menteri tandatangan perjanjian (baru) lagi, apa sudah terjadi?” soalnya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2020 peringkat jawatankuasa membabitkan Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim.

Lim berkata, kegagalan PH menunaikan manifesto PRU14 turut menyebabkan gabungan itu dilabel “kaki kencing dan pengecut”.

“Pengundi, rakyat di luar sana, pembangkang panggil kita kencing, pengecut. Kita tidak mahu kerajaan songsang, kita tidak mahu jadi kerajaan ‘U-turn’,” katanya sambil mendesak Putrajaya mencari jalan menutup kilang Lynas di Gebeng.

Lim turut mempersoalkan fungsi sebenar Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim kerana isu membabitkan alam sekitar seperti sampah sarap, hutan dan sumber air terletak di bawah bidang kuasa kementerian lain.

“Isu kebersihan, sampah berada di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), isu alam sekitar membabitkan hutan, (sumber) air berada di bawah Kementerian Air, Tanah dan Sumber Asli.

“Saya nak tanya, di bawah kementerian ini, apa isu alam sekitar yang telah dibuat (ditangani), apa program, projek yang dibuat melibatkan alam sekitar? Sering kali rakyat buat aduan sampah, alam sekitar kepada kementerian ini, mereka tolak kepada KPKT dan jabatan lain.

“Kita tidak mahu kerajaan PH jadi kerajaan ‘tai chi master’, jangan tolak (masalah kepada kementerian lain),” katanya yang menggesa kerajaan melakukan penstrukturan semula ke atas Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim supaya semua isu alam sekitar diletakkan di bawah bidang kuasa kementerian itu.

“You’re the man,” kata Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan).

“MP world class,” kata Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Pengkalan Chepa) lapor FMT


Sobat baru saja selesai membaca :

Gagal Tunai Janji Punca PH Dilabel ‘Kaki Kencing’

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang Gagal Tunai Janji Punca PH Dilabel ‘Kaki Kencing’ dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: Gagal Tunai Janji Punca PH Dilabel ‘Kaki Kencing’ link yang gunakan: https://cepotpost.blogspot.com/2019/11/gagal-tunai-janji-punca-ph-dilabel-kaki.html

Subscribe to receive free email updates: