Nasharudin Mat Isa Berdepan 30 Tuduhan Pecah Amanah RM3.7 Juta

Nasharudin Mat Isa Berdepan 30 Tuduhan Pecah Amanah RM3.7 Juta - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: Nasharudin Mat Isa Berdepan 30 Tuduhan Pecah Amanah RM3.7 Juta, dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Berita, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : Nasharudin Mat Isa Berdepan 30 Tuduhan Pecah Amanah RM3.7 Juta
link : Nasharudin Mat Isa Berdepan 30 Tuduhan Pecah Amanah RM3.7 Juta

Baca juga


Nasharudin Mat Isa Berdepan 30 Tuduhan Pecah Amanah RM3.7 Juta


Bekas timbalan presiden PAS, Nasharudin Mat Isa mengaku tidak bersalah atas 33 pertuduhan di bawah Kanun Keseksaan dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 berjumlah RM4 juta.

Nasharudin berdepan 3 pertuduhan di bawah Seksyen 4(1)(a) AMLATFPUAA antara November 2018 hingga Disember 2018 bernilai RM302,069.60.

Jika disabitkan kesalahan, beliau berdepan hukuman penjara tidak melebihi 15 tahun dan boleh didenda lima kali ganda jumlah atau nilai suapan daripada aktiviti haram, atau denda RM5 juta, mengikut mana yang lebih tinggi.

Manakala 30 pertuduhan pecah amanah di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan antara 2015 hingga 2018 berjumlah RM3,721,683,80.

Bagi pertuduhan itu, hukuman maksimum 20 tahun, sebatan dan denda, jika disabitkan kesalahan.

Mengikut 27 pertuduhan dibawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan, tertuduh yang juga pengerusi Yayasan Nassar didakwa dengan curang melakukan pecah amanah jenayah ke atas harta syarikat itu dengan membuat pembayaran kepada beberapa entiti dan individu pada 8 Januari hingga 9 september 2015 berjumlah RM1.12 juta.

Tiga lagi pertuduhan di bawah akta yang sama, Nashrudin yang juga pegawai eksekutif Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global (GMM) didakwa melakukan pecah amanah jenayah secara curang memberi kepada syarikat Wasatiyah Centre For Peace Geran Penyelidikan berjumlah RM2.6 juta.

Semua pertuduhan di baca di hadapan hakim, Norzilah Salleh di Mahkamah Seksyen Shah Alam.

Norzilah membenarkan jaminan sebanyak RM330,000 dengan seorang penjamin dan pasport diserahkan kepada mahkamah.

Beliau juga menetapkan 28 November ini untuk serahan dokumen.

Semalam, SPRM menahan Nasharudin di Ibu Pejabat SPRM, Putrajaya selepas beliau hadir untuk melengkapkan proses siasatan akhir dan kemudiannya dilepaskan dengan jaminan SPRM.

Nasharudin, 57, disiasat SPRM berhubung dakwaan penerimaan dana daripada Umno.

Ia susulan beberapa dakwaan yang mengatakan pemimpin PAS menerima dana berjumlah RM90 juta daripada Umno sebagai balasan untuk memberi sokongan kepada parti komponen BN itu dalam pilihan raya umum ke-14.

Selain bekas timbalan presiden PAS, SPRM turut memanggil beberapa individu untuk memberi keterangan berhubung siasatan, termasuklah Ahli Parlimen Bachok Nik Muhammad Abduh Nik Abdul Aziz, Ketua Ulama PAS Pahang, Mokhtar Senik dan Naib Presiden Amanah, Husam Musa.

Nasharudin menjadi timbalan presiden PAS dari 2005 hingga 2011. Sebelum itu beliau merupakan setiausaha agung parti itu lapor FMT


Sobat baru saja selesai membaca :

Nasharudin Mat Isa Berdepan 30 Tuduhan Pecah Amanah RM3.7 Juta

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang Nasharudin Mat Isa Berdepan 30 Tuduhan Pecah Amanah RM3.7 Juta dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: Nasharudin Mat Isa Berdepan 30 Tuduhan Pecah Amanah RM3.7 Juta link yang gunakan: https://cepotpost.blogspot.com/2019/10/nasharudin-mat-isa-berdepan-30-tuduhan.html

Subscribe to receive free email updates: