5 Wanita 'hamba abdi' Diselamatkan. K'jaan PH Masih Ada Hamba?

5 Wanita 'hamba abdi' Diselamatkan. K'jaan PH Masih Ada Hamba? - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: 5 Wanita 'hamba abdi' Diselamatkan. K'jaan PH Masih Ada Hamba?, dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Islami, Artikel Kabar, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : 5 Wanita 'hamba abdi' Diselamatkan. K'jaan PH Masih Ada Hamba?
link : 5 Wanita 'hamba abdi' Diselamatkan. K'jaan PH Masih Ada Hamba?

Baca juga


5 Wanita 'hamba abdi' Diselamatkan. K'jaan PH Masih Ada Hamba?

Imej yang berkaitan


LIMA wanita warga Indonesia diselamatkan pihak berkuasa selepas dieksploitasi dan dijadikan pembantu rumah ‘hamba abdi’ sejak lebih dua tahun lalu.
Dalam kejadian 7.30 pagi semalam, semua wanita berusia antara 20 hingga 26 tahun yang dijadikan pembantu rumah harian itu diselamatkan ketika mereka dibawa menaiki van oleh sindiket didalangi pasangan warga tempatan berusia 37 dan 48 tahun.
Pengarah Jabatan Imigresen negeri, Meor Hezbullah Meor Abd Malik berkata, mereka diselamatkan selepas pihaknya memintas kenderaan dinaiki suspek bersama mangsa sebelum menahan lelaki warga tempatan berusia 48 tahun di dalam kereta itu.
Beliau berkata, susulan penahanan itu, ia membawa kepada penahanan seorang wanita berusia 37 tahun di rumah di Sungai Petani, Kedah sebelum menjumpai dokumen serta barangan peribadi milik mangsa.
Katanya, semua wanita Indonesia itu dibawa masuk ke negara ini menggunakan ahli sindiket di Indonesia dengan dijanjikan bayaran gaji menarik dan lumayan.

“Namun sebaik tiba di Malaysia, mereka ditempatkan di sebuah rumah di Sungai Petani dan semua dokumen perjalanan dan peribadi seperti sijil akademik, perkahwinan dirampas dalang sindiket.
“Mereka diugut sindiket bahawa semua dokumen mereka itu akan dibakar sekiranya berusaha untuk melarikan diri atau melaporkan perkara itu kepada pihak berkuasa,” katanya pada sidang media di pejabatnya di Seberang Jaya, hari ini.

Beliau berkata, mereka tidak dibayar gaji sejak bekerja di situ dan hanya dibenarkan menggunakan telefon bimbit apabila diberi kebenaran daripada ahli sindiket.
Katanya, sindiket berkenaan dipercayai dapat mengaut keuntungan di antara RM10,000 sehingga RM15,000 sebulan hasil daripada upah diterima daripada pelanggan.
 Pengarah Jabatan Imigresen negeri, Meor Hezbullah Meor Abd Malik, dua dari kiri..
“Mereka dijadikan orang gaji harian dan boleh diambil berdasarkan jam waktu bekerja diingini pelanggan.
“Kedua-dua suspek kini ditahan bagi tujuan siasatan selanjutnya,” katanya.

Beliau berkata, suspek dan mangsa akan disiasat mengikut Seksyen Akta Antipemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran 2007 (ATIPSOM) dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 serta Perintah Perlindungan Interim (IPO) ke atas mangsa. (myMetro)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sampai bila Malaysia masih jadi pengantara 'hamba abdi'? Kan Islam itu mulia pembela makhluk tertindas? Unruk kejayaan dunia akhrat, mesti ikut Islam. 
Imej yang berkaitan


Sobat baru saja selesai membaca :

5 Wanita 'hamba abdi' Diselamatkan. K'jaan PH Masih Ada Hamba?

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang 5 Wanita 'hamba abdi' Diselamatkan. K'jaan PH Masih Ada Hamba? dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: 5 Wanita 'hamba abdi' Diselamatkan. K'jaan PH Masih Ada Hamba? link yang gunakan: https://cepotpost.blogspot.com/2018/11/5-wanita-hamba-abdi-diselamatkan-kjaan.html

Subscribe to receive free email updates: