Guan Eng Didakwa Minta Rasuah 10 Peratus

Guan Eng Didakwa Minta Rasuah 10 Peratus - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: Guan Eng Didakwa Minta Rasuah 10 Peratus, dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Berita, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : Guan Eng Didakwa Minta Rasuah 10 Peratus
link : Guan Eng Didakwa Minta Rasuah 10 Peratus

Baca juga


Guan Eng Didakwa Minta Rasuah 10 Peratus

 

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng didakwa di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini, atas tuduhan meminta rasuah membabitkan projek terowong dasar laut di Pulau Pinang.

<!--more-->Guan Eng, 59, bagaimanapun menjawab "tidak bersalah" dan memohon dibicarakan sebaik pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Hakim Azura Alwi, kira-kira jam 9.49 pagi.

Terdahulu, Setiausaha Agung DAP itu, hadir ke mahkamah ditemani bapanya, Lim Kit Siang, kelihatan tenang dan hanya mendiamkan diri sepanjang prosiding.

Berdasarkan kertas pertuduhan, Guan Eng ketika menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang, didakwa meminta suapan 10 peratus daripada keuntungan yang akan diperolehi daripada Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli.

Suapan itu balasan sebagai upah bagi membantu syarikat milik Zarul Ahmad dilantik untuk melaksanakan Projek Pembinaan Jalan-Jalan Utama dan Terowong di Pulau Pinang.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu berhampiran Hotel The Gardens, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City, pada Mac 2011 dan didakwa mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009, yang boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau mana yang lebih tinggi.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharuddin Wan Ladin, menawarkan jaminan RM2 juta dengan dua penjamin terhadap tertuduh, berserta syarat tambahan perlu melaporkan diri di pejabat SPRM setiap bulan dan tidak menganggu saksi pendakwaan dalam kes ini.

"Jika terdapat usaha menganggu saksi, maka pendakwaan memohon jaminan dibatalkan terhadap tertuduh.

"Dalam kes ini mahkamah perlu mengambil kira status tertuduh di dalam masyarakat," katanya.

Wan Shaharuddin, turut berhujah bahawa mengikut pertuduhan, Guan Eng sebagai Ketua Menteri sudah melanggar kepercayaan penduduk Pulau Pinang yang diberikan kepadanya.

"Tertuduh akan didakwa di Mahkamah Butterworth pada Isnin ini. Sehubungan itu sekiranya ikat jamin tinggi diberikan hari ini, pihak pendakwaan tidak akan meminta lagi jaminan di Butterworth dan akan mengguna pakai jumlah jaminan di mahkamah hari ini," katanya.

Pihak pendakwaan turut memohon perintah daripada mahkamah supaya tertuduh tidak mengeluarkan sebarang kenyataan subjudis membabitkan kes itu.

Bagaimanapun, Guan Eng dalam rayuannya menerusi peguam Gobind Singh Deo, membantah jaminan RM2 juta yang ditawarkan oleh pendakwaan dengan alasan sudah memberikan kerjasama penuh dalam siasatan, walaupun diminta hadir oleh SPRM pada jam 10 malam.

"Pembelaan memohon jaminan RM500,000 diberikan tanpa sebarang syarat tambahan, memandangan jumlah ikat jamin adalah sangat besar, selain tertuduh tidak berisiko melarikan diri memandangkan beliau adalah Ahli Parlimen Bagan dan perlu menjalankan tanggungjawabnya kepada penduduk kawasan itu.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM1 juta dengan dua penjamin, pasport antarabangsa dan diplomatik diserahkan kepada mahkamah.

Mahkamah turut membenarkan permohonan pendakwaan supaya tertuduh tidak membuat sebarang komen subjudis membabitkan kes itu dan menetapkan 9 September ini untuk sebutan semula kes lapor Berita Harian


Sobat baru saja selesai membaca :

Guan Eng Didakwa Minta Rasuah 10 Peratus

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang Guan Eng Didakwa Minta Rasuah 10 Peratus dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: Guan Eng Didakwa Minta Rasuah 10 Peratus link yang gunakan: http://cepotpost.blogspot.com/2020/08/guan-eng-didakwa-minta-rasuah-10-peratus.html

Subscribe to receive free email updates: