SPRM Buka Semula Kes Terowong Dasar Laut Pulau Pinang..

SPRM Buka Semula Kes Terowong Dasar Laut Pulau Pinang.. - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: SPRM Buka Semula Kes Terowong Dasar Laut Pulau Pinang.., dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Berita, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : SPRM Buka Semula Kes Terowong Dasar Laut Pulau Pinang..
link : SPRM Buka Semula Kes Terowong Dasar Laut Pulau Pinang..

Baca juga


SPRM Buka Semula Kes Terowong Dasar Laut Pulau Pinang..



Meskipun telah wujud Jambatan Ke-2, Projek terowong dasar laut dan 3 lebuh raya bernilai RM6.3 bilion ini dicadangkan kerajaan Pulau Pinang untuk mengurangkan lalu lintas di jambatan pertama.

<!--more-->Tetapi dalam masa yang sama projek ini juga jika dilaksanakan akan menyebabkan aliran masuk kenderaan ke Pulau Pinag akan bertambah dan kesesakan yang sedia ada akan bertambah buruk.

Pembinaan terowong dasar laut sepanjang 7.2km itu yang menghubungkan Persiaran Gurney ke Bagan Ajam di Seberang Perai, dijadualkan bermula 2023.

Tiga lebuh raya utama itu dari Air Itam ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu (5.7km), Tanjung Bungah ke Teluk Bahang (10.53km) dan Jalan Pangkor ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu (4.1km).

Projek ini dikatakan ditawarkan melalui tender terbuka pada 2013 kepada Consortium Zenith-BUCG Sdn Bhd (CZBUCG).

Pada mulanya, CZBUCG terdiri daripada Beijing Urban Construction Group (BUCG) yang mempunyai 10% saham dan modal berbayar RM541 juta. 

Dua lagi pemegang saham ialah Sri Tinggi Sdn Bhd (10%) dan Juteras Sdn Bhd (10%).

BUCG (M) Sdn Bhd memohon untuk menarik diri daripada menjadi rakan kongsi CZBUCG pada September 2016 susulan kemalangan maut kren di Kuala Lumpur pada Ogos tahun sama.

Konsortium itu kini dikenali sebagai Consortium Zenith Construction Sdn Bhd (CZC) dengan Zenith Construction Sdn Bhd dan Vertice Berhad menjadi pemegang sahamnya.

Sebelum PRU14, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan telah membuka sebanyak enam kertas siasatan berkaitan projek terowong dasar laut di Pulau Pinang.

Kertas siasatan pertama telah dibuka pada Julai 2017 manakala lima lagi kertas siasatan dibuka pada Januari 2018.

Sebanyak lima kertas siasatan telah selesai dan dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya. Tiga kertas siasatan telah dikembalikan kepada suruhanjaya ini untuk siasatan lanjut, manakala dua lagi masih dalam kajian Timbalan Pendakwa Raya.

Antara yang disiasat SPRM ialah 'feasibility study' projek yang bernilai RM305 Juta yang didakwa setengah pihak sebagai terlampau tinggi.. 

PUTRAJAYA: Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) investigators probing the alleged discrepancies in Penang's undersea tunnel project believe the costing for the design and feasibility study of the project estimated at RM305 million is overpriced by five times.

Sources familiar with the progress of the investigations said the cost for the study should not have exceeded a fifth of the sum which was penned in a contract between the Penang government and the tunnel builder Consortium Zenith Constructions Sdn Bhd.

The state government paid the company the sum in the form of two plots of land in Penang which MACC investigators believe is valued way higher than the RM305 million cost for the study ~ TheSun

Selebihnya, masih dalam siasatan SPRM.

SPRM sudah menyoal siasat beberapa ahli politik dan pegawai negeri itu pada Februari 2018, 3 bulan sebelum pertukaran kerajaan susulan pilihan raya umum pada Mei tahun itu.

Lebih 100 saksi dipanggil ketika itu, dalam siasatan ke atas kajian kebolehlaksanaan bernilai RM305 juta dan reka bentuk terperinci yang dilakukan kerajaan Pulau Pinang melalui satu perjanjian pertukaran tanah.

Setelah PRU14, kertas-kertas siasatan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara di bawah Tommy Thomas.

Pada September 2019, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia memaklumkan kes berkenaan Terowong ini masih aktif, sebarang maklumat mengenai siasatan adalah sulit.

Latheefa Koya adalah Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada ketika itu.

Kenyataan itu berbeza dengan penyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow pada 17 April lalu.

Kata Chow SPRM telah menghantar dua pucuk surat untuk membersihkan nama syarikat Consortium Zenith Construction Sdn Bhd dan pemilik syarikat tersebut daripada sebarang salahlaku.

Kenyataan Ketua Menteri ini dibuat dua bulan sebelum Latheefa dilantik menerajui SPRM oleh Tun Mahathir.

Mac 2020, Tun Mahathir meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri lantas membuka ruang kepada PN untuk menobatkan TS Muhyiddin sebagai Perdana Menteri seterusnya mengambil alih pentadbiran Kerajaan.

Dan Latheefa meletakkan jawatan sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya SPRM.

Jun 2020, siasatan mengenai isu terowong ini kembali aktif..

Dan semalam..

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), hari ini, menahan bekas Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang Jeffrey Chew Gim Eam berkaitan kes rasuah projek terowong dasar laut di Pulau Pinang.

Sumber SPRM berkata, bekas Timbalan Bendahari DAP Pulau Pinang itu ditahan ketika memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM negeri di Jalan Sultan Ahmad Shah, dekat Georgetown, 2 petang, tadi.

"SPRM menyiasat kes terowong itu selepas mendapat bukti baharu. Ramai saksi sudah dipanggil termasuk Chew dan Ahli Majlis Kerajaan Negeri (Exco) Pulau Pinang selain individu dari pejabat kerajaan negeri dan Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) untuk direkod percakapan," katanya ~ MyMetro

Hmmm... inilah bagusnya bila Kerajaan bertukar-tukar...  


Sobat baru saja selesai membaca :

SPRM Buka Semula Kes Terowong Dasar Laut Pulau Pinang..

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang SPRM Buka Semula Kes Terowong Dasar Laut Pulau Pinang.. dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: SPRM Buka Semula Kes Terowong Dasar Laut Pulau Pinang.. link yang gunakan: http://cepotpost.blogspot.com/2020/07/sprm-buka-semula-kes-terowong-dasar.html

Subscribe to receive free email updates: