Program Subsidi Petrol Ditangguh

Program Subsidi Petrol Ditangguh - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: Program Subsidi Petrol Ditangguh, dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Berita, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : Program Subsidi Petrol Ditangguh
link : Program Subsidi Petrol Ditangguh

Baca juga


Program Subsidi Petrol Ditangguh


PELAKSANAAN Program Subsidi Petrol (PSP) yang dijadualkan bermula Januari 2020, ditangguhkan sehingga satu masa yang akan diumumkan kerajaan kemudian.

Berikutan itu, rakyat negara ini akan terus menikmati harga petrol berdasarkan sistem sedia ada sementara menunggu pengumuman pengesahan pelaksanaan PSP.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, keputusan itu dibuat dalam mesyuarat Kabinet yang diadakan pada 18 Disember lalu.

Menurutnya, keputusan itu dibuat berasaskan dua faktor.

"Faktor pertama adalah bagi memberi ruang kepada kerajaan untuk meneruskan sesi penerangan dan penjelasan dengan tujuan memberi kefahaman dan mempersiapkan rakyat menerima pelaksanaan program PSP ini.

"Faktor kedua melibatkan proses pendaftaran penerima daripada kelompok M40 yang akan dikendalikan oleh Kementerian Kewangan," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Terdahulu, kerajaan pada 7 Oktober 2019 telah mengumumkan pelaksanaan PSP bermula Januari 2020 sesuai dengan manifesto Pakatan Harapan(PH).

Bagi tujuan itu, kerajaan memperuntukkan RM 2.4 billion dalam Belanjawan 2020 dengan jumlah penerima manfaat seramai 8 juta orang daripada kelompok B40 dan M40 lapor Harian Metro.

Dalam pada itu Menteri Kewangan Lim Guan Eng dilaporkan oleh Malaysiakini menyatakan penangguhan ini adalah kerana kerajaan bimbang pengapungan harga petrol akan menyebabkan kenaikan kos sara hidup rakyat.

Beliau berkata kerajaan Pakatan Harapan (PH) sentiasa perihatin tentang kos sara hidup kerana harga minyak akan secara langsung memberi impak terhadap kos sara hidup rakyat khususnya golongan B40.

"Itu yang menyebabkan kita (kerajaan) nak berhati-hati dalam melaksanakan PSP. Itu yang kita nak bincang kerana apabila pengapungan, harga minyak dijangka naik," katanya kepada pemberita selepas mengadakan tinjauan hari pertama penurunan kadar tol di Jambatan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah di George Town hari ini.

Beliau berkata bukan sahaja pengguna atau rakyat biasa tetapi kalangan ahli perniagaan juga menzahirkan kebimbangan tentang kesan daripada pengapungan harga minyak, sungguhpun satu atau dua sen seminggu.



Sobat baru saja selesai membaca :

Program Subsidi Petrol Ditangguh

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang Program Subsidi Petrol Ditangguh dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: Program Subsidi Petrol Ditangguh link yang gunakan: http://cepotpost.blogspot.com/2020/01/program-subsidi-petrol-ditangguh.html

Subscribe to receive free email updates: