Kekal Kuota 90% Bumiputera Untuk Kurang Kebimbangan Melayu - Anwar

Kekal Kuota 90% Bumiputera Untuk Kurang Kebimbangan Melayu - Anwar - Hai Apa kabar Sobat pembaca CEPOT POST?, Cepot harap kabar Sobat baik-baik saja dan tak kurang suatu apa ya.. hehehe.. di kesempatan yang baik ini kita akan mengupas post dengan judul: Kekal Kuota 90% Bumiputera Untuk Kurang Kebimbangan Melayu - Anwar, dan sepertinya post kali ini layak dimasukan dalam kategori Artikel Berita, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel Ragam, Nah biar gak kelamaan, yuk langsung kita simak saja.

Judul : Kekal Kuota 90% Bumiputera Untuk Kurang Kebimbangan Melayu - Anwar
link : Kekal Kuota 90% Bumiputera Untuk Kurang Kebimbangan Melayu - Anwar

Baca juga


Kekal Kuota 90% Bumiputera Untuk Kurang Kebimbangan Melayu - Anwar


Anwar Ibrahim mempertahankan keputusan Putrajaya mengekalkan 90% kuota Bumiputera dalam program matrikulasi Kementerian Pendidikan untuk mengurangkan kebimbangan kaum itu selepas kerajaan menambah jumlah pelajar bagi kursus itu.

Presiden PKR itu berkata, beliau diberitahu pertambahan daripada 25,000 tempat kepada 40,000 tempat menimbulkan kebimbangan kuota pelajar Melayu akan diambil kaum lain.

“Buat masa ini, kita perlu mengurangkan kebimbangan itu. Kita tidak mahu mereka rasa kita ambil tempat orang Melayu.

“Ini khasnya untuk fakulti di mana penyertaan Melayu amat rendah,” kata bekas menteri pendidikan itu selepas menerima Anugerah Kewarganegaraan Global daripada Saturna Capital di sini.

Semalam, Menteri Pendidikan, Maszlee Malik dilaporkan berkata, pertambahan bilangan pelajar itu diputuskan Kabinet untuk memberi peluang kepada lebih ramai pelajar berbilang kaum mendapat pendidikan tinggi.

Katanya, kuota 90:10 dikekalkan untuk menggalakkan pelajar Bumiputera melanjutkan pelajaran dalam bidang sains di universiti awam.

Langkah itu bagaimanapun dibidas pemimpin DAP, P Ramasamy yang berkata, kerajaan gagal melangkah ke depan, manakala penyelaras Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) bagi wilayah utara, K Sudhagaran Stanley menyifatkannya “satu daripada langkah terburuk” kerajaan Pakatan Harapan.

Hari ini, Anwar berkata, Putrajaya sekadar menangani kebimbangan orang Melayu.

Bagaimanapun, ahli Parlimen Port Dickson itu berkata, ia tiada kaitan dengan perkauman, tetapi untuk menampung golongan berpendapatan rendah (B40).

“Kita tidak patut abai atau meminggirkan mereka.” lapor FreeMalaysiaToday


Sobat baru saja selesai membaca :

Kekal Kuota 90% Bumiputera Untuk Kurang Kebimbangan Melayu - Anwar

Cepot rasa sudah cukup pembahasan tentang Kekal Kuota 90% Bumiputera Untuk Kurang Kebimbangan Melayu - Anwar dikesempatan ini, moga saja dapat menambah informasi serta wawasan Sobat semuanya. Wookey, kita ketemu lagi di artikel berikutnya ya?.

Telah selesai dibaca: Kekal Kuota 90% Bumiputera Untuk Kurang Kebimbangan Melayu - Anwar link yang gunakan: http://cepotpost.blogspot.com/2019/04/kekal-kuota-90-bumiputera-untuk-kurang.html

Subscribe to receive free email updates: